Wat raakt mensen? Wat plant een zaadje in iemands hoofd? Hoe leren we iets nieuws?
Juist, communicatie! Communicatie zorgt ervoor dat je emoties kunt overdragen. Je een boodschap naar een ontvanger stuurt. Je iets onder de aandacht brengt of gedrag positief beïnvloedt. Betekenissen uitwisselen. Lezen, luisteren, kijken, begrijpen. Communiceren is ook voor organisaties daarom enorm belangrijk om bij je publiek (je doelgroep) ‘binnen te komen’. Maak daarom content die raakt.
Content is een breed begrip. Er valt namelijk veel onder deze noemer: video’s, foto’s, teksten, campagnes, audiovisuele uitingen en ga zo maar door. Content is zowel de vorm waarin je een boodschap verpakt als de inhoud. Contentmarketing is daarom dé manier om effectief een verhaal te vertellen. Het is een marketingdiscipline die bijdraagt aan je merkimago, aan de emotie die consumenten voelen bij een merk, maar ook aan zichtbaar worden. Als je het goed aanpakt, ligt daar een plan aan ten grondslag; een betonvloertje zoals we dat bij SowiesoHelder vaak noemen.
De wijze waarop je communiceert, met wie en waarover – het kan groot verschil maken voor de resultaten van een organisatie. Je wilt daarom voorkomen dat je gaat hagel schieten. Doe voordat je start met contentcreatie, eerst een stap achteruit. Wat is de strategie? Door hier kritisch over na te denken, leg je een stevig fundament. Dit zorgt voor ground, grip en guidance. Het bakent namelijk keuzes af. Keuzes zoals: wat doe ik wel en wat doe ik niet? En: wat levert concreet iets op?
Een contentstrategie is een vertaalslag van bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Het is een doordachte aanpak van de kernthematiek van een organisatie. Bij veel organisaties werken diverse afdelingen/teams vanuit losse silo’s aan contentcreatie. Hierdoor ontbreekt vaak de samenhang. Om deze valkuil te voorkomen, heeft SowiesoHelder een eigen strategiemodel ontwikkeld: Van Silo Naar Cirkel. Dit is een organisatiebreed framework die de communicatie terugbrengt naar de kern. Zo ontstaat er meer samenwerking en synergie tussen diverse afdelingen. Ontdek meer over contentstrategie.
Lees meerDoor het opstellen van de strategie, werk je aan een relevante contentkalender. Dit is een concrete, doordachte doorvertaling van de strategie. Alle kernthematiek komt hierin samen. Ook maakt het inzichtelijk wat de belangrijke contentmomenten over het gehele jaar zijn. Daarmee creëert een contentkalender rust, overzicht, een planmatige werkmethode. Dit geeft garantie dat je merkverhaal in een (communicatie)jaar volledig verteld wordt. Ontdek meer over de contentkalender.
Lees meerNa het opstellen van de contentkalender zul je geneigd zijn meteen over te gaan op de productiefase. Maar bij SowiesoHelder bouwen we nog een extra stap in: de contentanalyse. Deze analyse brengt in kaart over welke content je team/merk al beschikt en wat er mogelijk nogmaals ingezet kan worden. Wij hanteren 4 principes: reuse, rework, curate, create. Hiermee kun je bestaande contentprestaties verbeteren en soms ook geld besparen tijdens de productiefase. Lees hoe je zo’n contentanalyse aanpakt.
Lees meerIJzersterke strategie: check. Inzicht in de bestaande content: check. Benodigde content: check. Tijd om de productie op te starten. Een contentplanning maakt inzichtelijk wanneer welke content geproduceerd moet worden: wanneer is wat nodig en wie is daarbij betrokken? Een contentplanning is een essentieel managementdocument voor succesvolle content. Zo werk je met een contentplanning.
Lees meerHoe je deze strategische elementen vervolgens creatief verwerkt, is net zo belangrijk als een juiste strategie voor het maken van impact. Want, hoe val je op tussen die bergen aan content die dagelijks gepubliceerd worden? Hoe creëer je stopping power voor je merk? Doelgerichte, effectieve maar zeker ook creatieve content maken, dat doet SowiesoHelder! Ontdek alles over contentcreatie.
Content komt voor in vele vormen en maten. Audiovisueel of tekstueel. Bewegend of stilstaand. Grote billboards of kleine display banners. Welke vorm zet je wanneer in? Lees alles over de do’s en don’ts voor het inzetten van diverse contentvormen.
Lees meerContentoptimalisatie is een onderdeel van het creatieproces die je makkelijk vergeet. Maar het is zeer kosteneffectief. Met contentoptimalisatie tweak je bestaande content, zodat je die weer opnieuw kunt inzetten. Naast de kostenbesparing, zorgt het ook voor werkdrukvermindering, prestatieverbeteringen, overzicht en meer! De andere voordelen lees je op de pagina over contentoptimalisatie.
Lees meerVaak produceer je bij de uitrol van een nieuwe contentstrategie ook nieuwe content. SowiesoHelder kan als ‘alles in huis’ communicatiebureau ondersteunen. Wellicht kunnen we je inspireren en helpen met onze copywriters, producers, editors, eventcoördinatoren, designers of online specalisten. Laat je ontzorgen op het gebied van:
|
|
|
|
|
|
|
|