Maak dat het raakt met de juiste content op het juiste moment

Wil je aan de slag met impactvolle content? Dan begin je met een contentstrategie: een rond verhaal waarin alle merkelementen goed vertegenwoordigd worden. Na brainstormen, kritische toetsingen en een uitgewerkt plan vat je de kernthematiek samen in een contentkalender. Het resultaat? Een ijzersterk fundament! En dan…?

Strategisch aan de slag door contentplanning

Een goede contentstrategie is onmisbaar. Maar goede contentcreatie is ook essentieel. De content die mensen zien, horen of lezen levert uiteindelijk de conversies op. Aan de grondslag hiervan ligt een helder plan. Met een contentkalender schets je de belangrijke contentmomenten en maak je inzichtelijk welke content er is óf nog gemaakt moet worden. Vervolgens vertak je dit naar een contentplanning: een managementdocument waarin je alle voorbereidingen treft. Hierdoor weet iedereen wát er nodig is, maar ook wanneer. Een goede contentplanning is daarmee noodzakelijk voor succesvolle content.

Contentkalender versus contentplanning: wat is het verschil?

Contentkalenders en contentplanningen; vaak worden deze termen door elkaar gebruikt. Beide begrippen zeggen iets over het vertalen van de strategie naar concrete inhaakmomenten en content. Maar het verschil is niet onbelangrijk: het zijn twee verschillende tools voor strategische contentcreatie.

Contentkalender: geeft weer welke content je gaat pluggen om het complementaire verhaal over te brengen. Een soort jaarplan.

Contentplanning: maakt inzichtelijk wat dit betekent voor het produceren van de content. Je plant terug vanuit de kalender en maakt concreet de stappen inzichtelijk voor die contentcreatie. Een planning zoomt vaak in op een bepaalde periode, zoals een maand of kwartaal.

 

Wat staat er in een contentplanning?

Een contentplanning is dus letterlijk een planning voor de content: wanneer moet je starten om op tijd alle input te hebben. Je brengt in kaart welke stappen er nodig zijn en stelt deadlines op. Stel er is in mei een belangrijk event, dan moet je bijvoorbeeld in januari starten met teasers maken en uitnodigingen creëren, zodat je op tijd kunt starten met de promotie van het event. Om dit te maken, heb je waarschijnlijk input nodig van bepaalde afdelingen of mensen. Of wellicht een promotievideo. Door dit tijdig in te plannen, weet je dat het af is, de kwaliteit hoog is en dat je niet verrast wordt. Een contentplanning brengt concreet in kaart wat de actiepunten zijn vanaf het beginpunt tot het eindpunt.

Elementen van een contentplanning

Een goede contentplanning geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wie is er betrokken; intern en extern?
  • Wat is de benodigde input?
  • Welke contentcomponenten zijn er: beeld, tekst, video, animatie?
  • Wie doet wat?
  • Wat is het doel?
  • Welke content is er nodig?
  • Wanneer moet je beginnen?
  • Wat zijn de actiepunten?
  • Wat is de deadline?
  • Wie moet (nog) akkoord geven?

Waarom je content moet plannen

Organisaties besteden vaak veel tijd en energie aan een goede contentstrategie. Maar het systematisch implementeren van strategische keuzes, daar gaat het regelmatig mis. Doordat er te weinig overzicht is of men te weinig vooruit denkt, worden belangrijke momenten gemist óf is de werkdruk erg hoog. Een contentplanning zorgt voor orde en grip. Daarnaast weet je zeker dat je het verhaal goed én op tijd over de bühne krijgt. De planning heeft daarom veel voordelen. We zetten ze op een rij.

Voordelen van een contentplanning

  • Orde en structuur, waardoor er rust ontstaat.
  • Zorgt ervoor dat iedereen op tijd begint.
  • De juiste mensen worden betrokken voor kwalitatief hoogwaardige input.
  • Vooruit denken en daarmee nooit verrast worden onderweg.
  • In één keer overzicht over een bepaalde periode en daarmee zicht op de workload waar je op kunt acteren.
  • Expertise slimmer kunnen inzetten.

Welke tools zet je in voor contentplanning?

Er zijn verschillende tools die je kunt inzetten voor het plannen van content. Zo zijn er betaalde tools en is er gratis software beschikbaar. Bij SowiesoHelder werken we graag met een tool die voor iedereen te gebruiken is: spreadsheets. Het beste is een online-spreadsheet waarbij iedereen altijd de meest recente versie van de planning kan inzien. Wat ons betreft, werkt dat het meest efficiënt!

Strategische content inzetten - werk samen met SowiesoHelder

Voor impactvolle content moet je starten vanuit een strategie. Dit geeft namelijk ground, grip en guidance voor het hele contentcreatieproces. SowiesoHelder heeft ruim 35 jaar ervaring met contentstrategie en -creatie. Op basis daarvan hebben wij ons eigen contentstrategiemodel ontwikkeld: Van Silo Naar Cirkel. Dit is een organisatiebreed framework een daardoor een succesvolle methode.

Wij maken strategieën vanuit een ronde, allesomvattende aanpak waarbij het merkverhaal kernachtig samenkomt. Door middel van cocreatie-sessies gaan we op zoek naar deze kern, stellen we kritische vragen en gieten we figuurlijk een stevig betonvloertje. Deze strategie maken we concreet door een contentkalender op te stellen. Vervolgens ga jij als klant zelf aan de slag met de contentplanning. Jij kent de organisatie namelijk het best. SowiesoHelder biedt hierin advies en helpt bij het in kaart brengen van de schakels intern en het opzetten van de beste planning.

Benieuwd hoe jij content strategisch kunt inzetten met de hulp van SowiesoHelder? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.

 

Voorbeeld: ons contentkalender template

Geen enkele puzzel is hetzelfde. Zo los je ook geen enkel communicatievraagstuk op dezelfde manier op. Daarom zijn onze contentkalenders nooit exact hetzelfde. Passend bij de kernthema’s, de onderwerpen en de momenten, stellen we het ideale document op. Toch zijn er een aantal succesfactoren die we samengevat hebben in een template. Wil je zelf experimenteren? Of wil je een voorbeeld zien? Bekijk dan ons contentkalender template.

Download ons contentkalender template

Grip op content met SowiesoHelder

Om impactvolle content te creëren werk je strategisch en met een duidelijke focus. Om tot deze kern te komen, doorloop je bij SowiesoHelder een inspirerend strategietraject. Tijdens vier cocreatie-sessies brengen we alle bedrijfsbrede input kernachtig in kaart. Na de strategiefase verwerken we de kernthematiek in een custom contentkalender. Geen enkel bedrijf is namelijk hetzelfde. De output sluit zo volledig aan bij de wensen van jouw organisatie. Hier is de contentkalender een onderdeel van! Benieuwd? Neem vrijblijvend contact op.

Bekijk al onze contentdiensten

Ontdek meer in onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer Werk

DeRegt Cables

Marcom strategie

strategie & concept

meisje tussen de gordijnen

Kwantum

OFFLINE EN ONLINE CONTENT

strategie & concept

Van der pekstraat

Straat campagne

strategie & concept

Vitablend table food

Vitablend

Een opfrisser in strategie & vorm

digital & inbound

eurofins

Clinical Diagnostics platform

digital & inbound

Eibir

Elk project een nieuwe site

digital & inbound

Cobraspen

Vastgoed ontwikkelaar

film & content

Danone

Quality & Food Standards animatie

film & content

Fokker Services Group

We Keep
Your Aircraft Flying

film & content

TU Delft

Virtueel op de koffie met India

events & exhibition

3december presentator podium

Mimetas

3D-cember 2021

events & exhibition

CAD & Company

Van een offline naar online event

events & exhibition

Yakult Europe

3D verpakkingen

art & copy

Henkel Beauty Care

POS materialen voor Henkel

art & copy

de FNV

FNV Agrarisch
Groen campagne

art & copy