Content optimaliseren is een duurzame én kosteneffectieve keuze!

Voor menig marketeer is het een flinke uitdaging: continu nieuwe content creëren. Blogs, webpagina’s, video’s, campagnes: het is vaak een tijdrovend proces. Goede, relevante content op het juiste moment met de juiste boodschap voor de juiste doelgroep vergt namelijk tijd en aandacht. Gelukkig is er een manier om je doelstellingen te behalen zonder een eindeloze flow aan nieuwe content. Contentoptimalisatie!

Contentoptimalisatie, wat is dat?

Veel bedrijven maken ladingen met content. Nieuwe interviews, nieuwe kennisclips, nieuw campagnemateriaal. We blijven produceren. In sommige gevallen onnodig: het is lang niet altijd nieuwe content nodig om effectief te communiceren. Sterker nog, het kan enorm lonen om   content opnieuw in te zetten. Of simpel te tweaken zodat het beter past en/of weer up-to-date is. Vaak werkt een mix aan hergebruik en nieuwe aanvullende content prima. Neem daarom contentoptimalisatie mee als vast onderdeel van het productieproces.

8 voordelen van bestaande content recyclen

Sterke, relevante content is een belangrijk onderdeel van marketing. Wil je de doelgroep raken en effectief met hen communiceren? Dan moet je content impact maken. Hiervoor is niet altijd alleen maar nieuwe content nodig; met bestaande content kun je al een deel bereiken. Contentrecycling heeft zo een aantal voordelen.

 

  • Besparen van kosten: deels bestaande content opnieuw inzetten, zorgt voor budgetefficiëntie. Je hoeft namelijk niet álles opnieuw te maken.
  • Verminderen van werkdruk: nieuwe content produceren kost tijd. Door bestaande content een nieuwe jas te geven, ben je in veel gevallen sneller klaar.
  • Bestaande resultaten behouden: content die al langer gepubliceerd is, zorgt vaak al voor zichtbaarheid. Denk aan een succesvolle SEO-blog of een duidelijke how to video op YouTube. Door deze content te optimaliseren, behoud je reeds behaalde resultaten.
  • Kans om werk te verbeteren: optimaliseren betekent natuurlijk ook Dus naast het behoud van de bestaande resultaten, biedt het ook mogelijkheden om nóg meer te bereiken met bestaande content. Minimum effort, maximum result.
  • Geeft inzicht in ontbrekende puzzelstukken: tijdens het tweaken van bestaande content, kom je er ook achter wat de ontbrekende puzzelstukken zijn. Je ziet helder welke componenten je nog moet toevoegen om de totale boodschap goed over de bühne te krijgen.
  • Verhoogt contentrelevantie: in de huidige maatschappij wordt er een oneindige stroom aan communicatieboodschappen op ons afgevuurd. Het is daarom af te raden om onnodig veel content te maken. Je kunt er beter voor zorgen dat de content die je publiceert super relevant is en concreet de kernboodschap van je merk vertelt. Als er ook nog een duidelijke benefit voor de doelgroep in zit werkt het beter.

Optimalisatieplan: zo weet je welke content je gaat recyclen

Content optimaliseren, dat klinkt natuurlijk fantastisch. Het heeft immers een hoop voordelen. Maar hoe bepaal je welke content relevant is? En waar begin je? Voor impactvolle content start je altijd vanuit een centraal punt. SowiesoHelder pleit voor een ronde contentstrategie, op basis van cirkels in plaats van silo’s die eenmalige contentcreatie in de hand werken. We hebben daarvoor ons eigen strategiemodel: Van Silo Naar Cirkel.

 

Tijdens vier co-creatiesessies van zo’n 3-4 uur per sessie diepen we de pijlers en communicatieboodschappen voor het merk uit en zoeken we naar de kern. Deze thematiek verwerken we vervolgens in een concrete contentkalender. De volgende stap is het toetsen van de contentkalender. Deze start met een contentinventarisatie (wat is er al?), gevolgd door het beoordelen van de kwaliteit tijdens de contentaudit (welke content voldoet nog?). Afsluitend brengt een gap analyse in kaart welke content nog ontbreekt. Deze bevindingen leggen we naast de nieuwe strategische contentkalender, om vervolgens in kaart te brengen welke werkzaamheden hieruit komen: reuse, rework, curate of create. Deze taken plan je vervolgens terug tot een startdatum in de contentplanning zodat je je content-productieproces optimaliseert en deadline heilig en veilig stelt.

 

Benieuwd hoe jij content strategisch kunt inzetten met de hulp van SowiesoHelder? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.

Bekijk al onze contentdiensten

Ontdek meer in onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer Werk

go2UBL

Ubbelen

strategie & concept

ING

Gerichte activatiecampagne

strategie & concept

vrouw houdt krat vast

de FNV

Haal de FNV erbij

strategie & concept

Herenbos

Responsive vacature platform

digital & inbound

eurofins

Clinical Diagnostics platform

digital & inbound

Duurzame woonwijk

DAK & Tulp Group

Groene Hart Hypotheken

digital & inbound

Fokker Services Group

We Keep
Your Aircraft Flying

film & content

Cobraspen

Vastgoed ontwikkelaar

film & content

Boer in weiland

Vattenfall

Introductiecampagne

film & content

Landal GreenParks

Januari bijeenkomst Club Up

events & exhibition

CAD & Company

Van een offline naar online event

events & exhibition

ingang event

Bosch

Building Technologies

events & exhibition

de FNV

FNV Agrarisch
Groen campagne

art & copy

The May 50k

Stichting MS Research
Activatiecampagne

art & copy

CoorpID (ING Bank)

CoorpID: on- en offline middelen

art & copy