'Samen een boom opzetten’ met vastgoedbeleggers ING REF

ING Real Estate Finance is een vaste waarde op de PROVADA, de jaarlijkse vastgoedbeurs in de RAI. Hun klanten, bestaande en nieuwe vastgoedinvesteerders bij ING REF, zijn te gast op dit drukbezochte event. Het biedt de kans uitgebreid te netwerken en ervaringen uit te wisselen, maar ING REF heeft uiteraard ook een verhaal te vertellen. Over het verduurzamen van vastgoed, en de rol die ING daarin kan spelen. Dus zocht ING REF een krachtige en eenduidige insteek om het gesprek met de vastgoedbeleggers aan te gaan, en tegelijkertijd hun Vastgoedbos onder de aandacht te brengen. Resultaat: Laten we samen een boom opzetten. 

De vraag

ING zet als concern duurzaamheid nog hoger op de agenda. De bank wil samen met haar klanten maximaal bijdragen aan een betere wereld. Dat wil ING REF ook. Daarom is er voor vastgoedinvesteerders een vijfstappenplan om dat samen te realiseren. ING REF vindt het belangrijk dat de gebouwde omgeving in Nederland groen wordt. Het liefst Paris Proof, dat wil zeggen dat een gebouw (bijna) geen CO2 meer uitstoot. De bank werkt toe naar een Paris Proof gebouwde omgeving in 2050, waarbij zij voor hun eigen panden (huur en in eigendom) en voor alle klanten het jaar 2040 als deadline hebben gesteld. Tien jaar eerder dus. Naast groene labels is het dan met name belangrijk dat vastgoed zoveel mogelijk energieneutraal worden.

ING REF heeft de afgelopen jaren veel en goede resultaten geboekt op dit programma. Maar willen graag méér. Er zijn nog veel klanten die worstelen met de vraag of en hoe ze moeten verduurzamen. Er zijn vele motieven om de duurzame stap (nog) niet te zetten. Dat terwijl ongeveer 40% van de totale CO2 uitstoot in Nederland door vastgoed wordt veroorzaakt. Recent onderzoek van ING laat zien dat ongeveer een derde van het Nederlandse bedrijfsleven nog reactief of zelfs afwijzend is over verduurzaming. Hoe krijg je vastgoedbeleggers geïnteresseerd, gemotiveerd, geactiveerd? Uiteraard reikt deze activatievraag veel verder dan alleen de contactmomenten op de PROVADA, maar het is wel een uitgelezen moment om het onderwerp daar sterk naar voren te brengen. 

Vraag aan SowiesoHelder: kunnen jullie een creatieve en communicatieve invalshoek bedenken waarmee ING REF vastgoedbeleggers in Nederland kan verleiden om actief (of actiever) met verduurzaming aan de slag te gaan? Een concept dat 1) het gesprek opent, 2) ons Vastgoedbos (een van de twee compensatiebossen van ING REF) onder de aandacht brengt en investeerders verleidt ambassadeur/donateur te worden, en 3) investeerders overtuigt eerst eens een Duurzaamheidsscan van hun vastgoed te laten doen.

De oplossing

Laten we samen een boom opzetten! Een concept met een dubbele laag. Laten we het gesprek over duurzaam vastgoed (en de voordelen ervan) aangaan; ING REF informeert en inspireert de vastgoedbelegger graag over het vijfstappenplan en het belang en de voordelen van duurzaam vastgoed. En 2: laten we létterlijk samen een boom opzetten. Op de PROVADA werd in de stand van ING REF een unieke veiling georganiseerd: ‘beroemde bomen’ (reproducties van kunstwerken van Mauve, Renoir, Monet, Mondriaan en andere schilders) gingen onder de hamer voor het goede doel. ING REF werkt samen met Trees for all door nieuwe bomen te planten – in Limburg en Bolivia – en zo de CO2 uitstoot van vastgoed te compenseren. Wie niet op de kunstwerken wilde bieden, kon uiteraard ook gewoon ‘een boom doneren’. Een boom ‘teruggeven’ eigenlijk, want als thematische uitnodiging hadden alle genodigden van ING REF vooraf aan de PROVADA symbolisch een stekje van een mammoetboom gekregen, om alvast een zaadje te planten voor het gesprek over verduurzamen.

Overigens: wie nog geen klant is van ING REF maar wel op de beurs rondliep, zag van verre de boodschap luid en duidelijk in opvallend ING-oranje op de stand staan: Laten we samen een boom opzetten. Verduurzaam samen met ons je vastgoed! Want die uitnodiging geldt eigenlijk voor iedereen.

provada 3d stand

Het resultaat

Enthousiaste reacties van bezoekers, een aansprekend thema op en in de stand en een mooi haakje om het gesprek om meerdere manieren met klanten en relaties aan te gaan. In cijfers: er waren honderden bezoekers tijdens het drie dagen durende event, er zijn een aantal kunstwerken voor een mooie prijs verkocht, met een opbrengst van meer dan 2000 EURO voor het Vastgoedbos, er zijn honderden bomen gedoneerd en veel nieuwe afspraken voor een Duurzaamheidsscan ingepland. Kortom: bij veel vastgoedbeleggers is het zaadje zeker geplant. Na de PROVADA goed ‘water en aandacht’ geven voor een veelbelovende follow up.

Of zoals ING REF zelf zegt:

Roel Laumans, Marketing- & Communicatieadviseur ING Real Estate Finance: “Met dit gave en complete creatieve concept hebben we ontzettend veel aandacht gekregen en weer een stap gezet in het verder verduurzamen van het vastgoed van onze klanten”

En jij?

Heb je binnenkort ook een thema dat je tijdens een event of in een campagne sterk en eenduidig over de bühne wilt brengen? Wij helpen je graag met de conceptuele insteek en de creatieve uitwerking!

Meer weten?
neem contact met
ons op

Meer Werk

Van der pekstraat

Straat campagne

strategie & concept

DeRegt Cables

Marcom strategie

strategie & concept

go2UBL

Ubbelen

strategie & concept

Algemeen

Escape room

digital & inbound

Vitablend table food

Vitablend

Een opfrisser in strategie & vorm

digital & inbound

Eibir

Elk project een nieuwe site

digital & inbound

Nutricia

OpTri bottle

film & content

man doet bloeddruk meter om

OMRON Healthcare Europe B.V.

Retail content campagne

film & content

yakult-featured

Yakult

85 jaar TV-commercial

film & content

NO&B

Virtueel opera forward festival

events & exhibition

ING

Happy Hybrid Mode

events & exhibition

AkzoNobel

General Marketing Meeting

events & exhibition

CoorpID (ING Bank)

CoorpID: on- en offline middelen

art & copy

tomtom

'Black Friday' campagne

art & copy

De Zorgcirkel

Personeelsmagazine

art & copy