“Content is duur.” Of: “Contentcreatie, daar hebben we de tijd en de mensen niet voor!” Uitspraken die je regelmatig hoort als de gesprekken gaan over impactvolle marketing. Misverstanden helaas. Want relevante content hoeft niet onnodig duur te zijn. Natuurlijk vraagt kwalitatieve content om expertise en een stevig fundament. Maar vaak wordt alle content waar een organisatie al over beschikt (vaak meer dan je je realiseert), vergeten. Zonde! Een contentanalyse biedt uitkomst.
Een contentanalyse is een check-up van alle content die er is, óf nodig is. Om impactvolle content te creëren, start je eerst met het opstellen van een contentstrategie. SowiesoHelder gebruikt hiervoor een eigen strategiemodel: Van Silo Naar Cirkel. Hiermee creëer je een rond verhaal waarin alle merkelementen goed naar voren komen. Deze kernthematiek werk je vervolgens uit in een contentkalender. Veel organisaties gaan daarna over op contentcreatie. Maar wij adviseren nog een extra stap in te bouwen voor je gaat produceren en kosten gaat maken: de contentanalyse. Hierbij breng je in kaart welke content er is en of die mogelijk nogmaals ingezet kan worden. Al dan niet in een nieuw jasje.
Bij de contentanalyse hanteert SowiesoHelder 4 principes. Namelijk Dit is een duurzame manier om content te analyseren. Wat kunnen we hergebruiken? Wat kunnen we simpel tweaken? Valt er iets samen te voegen of eenvoudig opnieuw samen te stellen? Het is niet nodig om direct nieuwe content te produceren. Vaak hebben organisaties jarenlang materiaal gemaakt en verzameld. Spit hier eens doorheen. Dan creëer je zeeën van mogelijkheden met bestaande content.
Reuse: welke content is er al en kan 1-op-1 opnieuw ingezet worden?
Rework: welke content heb ik en kan ik optimaliseren door simpele aanpassingen?
Curate: welke componenten kan ik anders in elkaar zetten waardoor nieuwe content ontstaat?
Create: welke content willen we bijmaken? Na de analyse weet je welke delen je nog nodig hebt om het complete verhaal te vertellen, en dus wat je nog gaat produceren.
Tijdens een contentanalyse ga je zo kritisch mogelijk aan de slag. Het proces bestaat grotendeels uit inventariseren en beoordelen om vervolgens een gedegen plan te maken. In een contentplanning werk je vervolgens uit wanneer wie welke input moet leveren om de content te maken of aan te passen. In deze 5 stappen werk je toe naar kwalitatieve content.
De eerste stap van een contentanalyse is de contentinventarisatie. Hiermee breng je in kaart welke content er al is. Is er al videomateriaal? Een beeldbank? Interessante interviews? Kwalitatieve blogs? Bijzonder campagnemateriaal? Door zowel zichtbare content als content ‘op de plank’ te inventariseren (bij je eigen afdeling maar wellicht ook bij collega’s?), wordt duidelijk waarover de organisatie beschikt. In de praktijk blijkt dat er vaak veel meer geschikte content is dan men denkt. Die kun je vervolgens opnieuw inzetten (reuse) of aanpassen (rework & curate).
Na het inventariseren volgt de beoordeling hiervan. Hoe voldoet deze content? Past de content nog bij de nieuwe, strategische pijlers? Wat is de SEO-ranking van een webpagina? Door kritisch de content te beoordelen, kun je een goede inschatting maken van de bruikbaarheid of de benodigde aanpassingen.
De derde stap is een gap analyse. Een gap analyse is – de naam verraadt het al – een methode waarmee je in kaart brengt wat de gaten op het gebied van je content en het totale verhaal zijn. Dit inzicht zorgt ervoor dat je doelgericht (en dus ook kostenefficiënt!) ontbrekende content produceert. Om uiteindelijk je kernboodschappen sterk over de bühne te krijgen.
We zijn aangekomen bij stap 4, namelijk de contentplanning. Na de inventarisatie van (de benodigde) content, is heldere planning een belangrijke succesfactor om het werk dat contentcreatie met zich meebrengt procesmatig soepel te laten verlopen. In de contentplanning reken je terug en bepaal je op welke momenten je aan de slag moet om deadlines veilig te stellen. Wie moet wanneer welke informatie aanleveren? Zo werk je vooruit en plan je in. Daardoor ben je altijd op tijd, hou je overzicht en verspreid je de werkdruk.
Vervolgens is het tijd voor de contentproductie. Door een ijzersterke strategie en een doordachte planning, kan de impactvolle content efficiënt geproduceerd worden. Denk hierbij aan het creëren van nieuwe content, maar ook aan het aanpassen van bestaande content door middel van contentoptimalisatie. Van video’s tot webteksten en merkcampagnes – content komt in vele vormen voor.
Content analyseren en beoordelen, dat doe je vanuit een ijkpunt. Wie is mijn organisatie? Waar staan wij voor? Met wie communiceren we? Welke doelen willen we behalen? Dit soort zaken moet je helder hebben voor je doorgaat met de contentanalyse. Bij SowiesoHelder pleiten we voor een ronde contentstrategie (op basis van cirkels in plaats van silo’s). Een allesomvattende aanpak waarbij het merkverhaal kernachtig samenkomt. Die kern ontdekken we samen tijdens vier co-creatiesessies. Als onderdeel van dit proces, analyseren we ook de content en brengen we de gaten in het verhaal in kaart. Door kritisch te sparren en samen te brainstormen, werken we toe naar een stevige fundament voor je contentcreatie, het betonvloertje zoals we dat vaak noemen. Zo ontstaat er ground, grip en guidance voor alle contentinspanningen.
Benieuwd hoe jij content strategisch kunt inzetten met de hulp van SowiesoHelder? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.