Behaal je doelstellingen met relevante content

Content is een flexibel begrip. Er zijn namelijk veel soorten content. Denk aan video’s, foto’s, teksten, infographics, banners… Maar welke contentvorm zet je wanneer in? We geven je hieronder wat meer houvast: wat zijn de do’s en don’ts tijdens het selecteren van het beste contentsoort?

Welke vormen van content zijn er?

 

  • Artikelen
  • Brochures
  • Blogs
  • Flyers
  • Foto’s / visuals
  • Webinars
  • Infographics
  • Nieuwsbrieven
  • Video’s
  • Testimonials en reviews
  • Social media posts
  • Whitepapers
  • Podcasts
  • E-book

Content vanuit een organisatiebreed framework

Wanneer je aan de slag gaat met doelgerichte contentcreatie, start je idealiter met een gedegen plan. Het betonvloertje zoals we dat vaak noemen. Voordat je aan de slag gaat met contentcreatie, stel je je contentstrategie op. SowiesoHelder heeft hiervoor een eigen strategiemodel ontwikkeld: Van Silo Naar Cirkel. Deze methode maakt een vertaalslag van bedrijfs- en marketingdoelstellingen naar interessante, prikkelende content voor je doelgroep (of doelgroepen). Hierdoor ontstaat een organisatiebreed framework en een effectieve contentstrategie. Daaruit vloeit een concrete contentkalender met relevante kernthematiek die communiceert waar je merk of organisatie voor staat, en dit op zo’n manier doet dat de content ook je doelgroep betrekt, bindt en raakt. Zo maakt content impact.

 

Welke soort content zet je in?

De contentstrategie staat, de contentkalender is goed gevuld, de kernthematiek en belangrijkste boodschappen liggen daarmee vast. Dan rest de keuze: welke contentvorm vertelt het beste elk deel van het verhaal? Is dat een informatieve of intrigerende video? Een boeiend interview? Of is een webinar wellicht de juiste methode om dat deel van de informatie over te brengen? De ene contentvorm kost meer tijd om te produceren dan de andere. Daarnaast hangt het ook af van de content die al bestaat. Komt er uit de contentanalyse dat je nog sterke video’s in het archief hebt? Wellicht kun je deze reworken en nogmaals inzetten. Het inventariseren van bestaande content loont eigenlijk altijd.

Contentvormen kiezen: de do’s en don’ts

Door de hoeveelheid vormen van content die er zijn, is het soms lastig om te bepalen welke contentsoort het beste de boodschap overbrengt. Of de doelgroep het meest prikkelt. Bij SowiesoHelder hebben we een aantal vuistregels opgesteld. Wat moet je wél doen en wat moet je niét doen tijdens het kiezen van de contentvorm?

De don’ts van het selecteren van de juiste contentsoort

Waardoor moet je in ieder geval niet je keuze voor contentvormen laten bepalen?

  1. Met de hype meedoen
    Vaak hoor je marketeers zeggen “Dit is een enorme trend – daar moet je iets mee!” Als Early Adapter inhaken en nieuwe contentwateren veroveren. Dat klinkt fantastisch. Be-Real, TikTok of de Clubhouse-hype, allemaal mooie platformen. Maar past het ook bij jóuw merk? Bereik je je doelstellingen ermee? Meeliften op een populair fenomeen kan goed uitpakken, maar kost ook geld en je kunt je communicatiebudget maar 1x uitgeven. Dus is het antwoord op die vragen nee? Steek je tijd dan liever in andere contentcreatie.
  2. Met hagel schieten
    We maken allemaal makkelijk de fout: posten om het posten. Weer een nieuwe blog of een snelle ondoordachte social media post. Want voor bereik moet je consequent aanwezig zijn, toch? Dat is uiteraard niet geheel onwaar, maar toch verlies je zo makkelijk je doel uit het oog. Creëer content met een doel en vanuit een doordacht plan. Concretiseer je doelstellingen. Trek de Key Perfomance Indicatoren strak. Wat wil je bereiken en hoe maak je dit meetbaar? Kortom: gaat het middel dat je inzet het hoofddoel waarmaken?
  3. De strategie uit het oog verliezen
    Een strategie vormen kost tijd. Nadat het document is afgerond, willen teams vaak aan de slag. Vol enthousiasme en met goede ideeën. Blijf tijdens de vervolgstappen wel die strategische koers vasthouden. Blijf binnen de gekozen kaders. En kies daarom vormen van content die passen bij het overkoepelende plan.

De 3 do’s: doe dit wél tijdens contentselectie

  1. Doel, kanaal en contentvorm afstemmen
    Er zijn veel verschillende plekken om content te publiceren; social media, billboards, websites, digital advertising platformen, magazines en ga zo maar door. Tijdens het keuzeproces is het belangrijk om te bepalen wat het doel is, welk kanaal aansluit bij dit doel en welke contentvorm daar bij hoort. Door naar die driehoek te kijken, sluiten doel, kanaal en contentvorm het best op elkaar aan.
  2. Boodschap krachtig vertellen
    Welke contentvorm het beste aansluit, is ook afhankelijk van de boodschap. En wat deze boodschap moet bereiken. Wil je kennis overdragen? Dan is een webinar of een how-to-video vaak een goede keuze. Emotie losmaken? Kies voor storytelling met beeld en geluid. Feiten en cijfers communiceren? Een infographic sluit in dat geval goed aan. Ofterwel: wát je wilt vertellen, heeft een grote impact op je contentmiddelenkeuze.
  3. Bestaande content analyseren
    Om doelgerichte content te publiceren, hoef je echt niet altijd helemaal opnieuw te beginnen. Vaak heb je binnen je organisatie al veel content ‘op de plank’ en in het archief. Soms ligt dat verspreid over meerdere afdelingen. Start daarom eens met een contentanalyse. Deel de content in volgens de 4 principes: reuse (hergebruik), rework (aanpassen), curate (ombouwen en anders inzetten), create (nieuw produceren). Zo breng je in kaart welke content al beschikbaar is, maar ook welke content nog ontbreekt. Dat creëert een helder overzicht van de benodigde materialen én vormen.

Content die maakt dat het raakt

Wil jij meer halen uit je contentprestaties? Ons team heeft ruime ervaring met relevante content en staat voor je klaar. Wij bieden alle contentvormen aan. Van social media campagnes tot online én offline events. Van commercials tot een snelle how-to video. Wat je organisatie/merk nodig heeft? Dat kunnen we samen bepalen door middel van het contentmodel. Binnen 4 sessies heb je je contentstrategie en -kalender op orde. Hierdoor maak je alleen nog content die bijdraagt aan je doelstellingen. Tijd, geld en energie steken in onnodige content is daarmee verleden tijd!

 

Eens sparren of dit interessant kan zijn voor je? Neem vrijblijvend contact met ons op. Of laat je inspireren door de cases op onze site!

Ontdek meer in onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer Werk

ING

Gerichte activatiecampagne

strategie & concept

DeRegt Cables

Marcom strategie

strategie & concept

meisje tussen de gordijnen

Kwantum

OFFLINE EN ONLINE CONTENT

strategie & concept

Herenbos

Responsive vacature platform

digital & inbound

Vattenfall

Scrollytelling

digital & inbound

Eibir

Elk project een nieuwe site

digital & inbound

Meerlanden

Yearround communicatie: Meerlanden Journaal

film & content

Danone

Quality & Food Standards animatie

film & content

man doet bloeddruk meter om

OMRON Healthcare Europe B.V.

Retail content campagne

film & content

NO&B

Virtueel opera forward festival

events & exhibition

TU Delft

Virtueel op de koffie met India

events & exhibition

Landal GreenParks

Januari bijeenkomst Club Up

events & exhibition

de FNV

FNV Agrarisch
Groen campagne

art & copy

3d modellen van alle 3 de verpakkingen

Yakult

NIEUWE CREATIEVE DESIGNS

art & copy

Henkel Beauty Care

POS materialen voor Henkel

art & copy