Van een wirwar naar overzicht en structuur: een contentkalender schept orde in de chaos en geeft grip op content. Daarmee is de kalender een onmisbaar element wanneer je als organisatie aan de slag gaat met doelgerichte contentcreatie. Bedrijven besteden veel tijd én geld aan het produceren van content, maar verliezen het hogere doel regelmatig uit het oog: de essentie van het merk. Het verhaal. Een contentkalender biedt houvast voor strategische inzet van content. Wat resulteert in voor impactvolle communicatie.
Een contentkalender is een concreet en doordacht plan voor de content die in een bepaalde periode gepubliceerd wordt. Vaak gaat de kalender over het volledige (communicatie)jaar. Hierin staat beschreven waar je over praat: de kernthematiek. Daarnaast breng je met een contentkalender in kaart wat de contentmomenten over een jaar zijn. Zo weet je zeker dat je op de juiste momenten een relevante boodschap communiceert. Content die maakt dat het raakt!
Een goede contentkalender vloeit voort uit de contentstrategie. Strategische elementen bepalen namelijk wat relevante content is voor zowel jouw organisatie als de doelgroep. Zo ontstaat een doordacht fundament voor alle contentinspanningen. Bij SowiesoHelder baseren wij de input voor de contentkalender op ons eigen contentmodel: Van Silo Naar Cirkel. Dit is een strategische methode die content terugbrengt naar de kern: de why. Wat maakt jouw organisatie relevant? Wat is je bestaansrecht? Het klinkt misschien logisch, maar in de praktijk werken veel bedrijven nog vanuit contentsilo’s: elke afdeling focust zich op de eigen communicatie. Goede contentcreatie vraagt echter om focus. Door content terug te brengen naar het hart, creëer je relevantie. Synergie. De kernthema’s die voortkomen uit ons model verwerken we in een contentkalender. Het resultaat is een ijzersterk verhaal.
Wil je de communicatie-inspanningen van jouw organisatie versterken en een eenduidig merkverhaal communiceren? Dan is een goede contentkalender dus essentieel. Een aantal belangrijke voordelen op een rij:
Bedrijven hebben regelmatig de neiging om te communiceren over wát ze doen. De focus ligt op het aanbod of de producten in plaats van relevantie. In een strategische contentkalender breng je focus aan en verwerk je kernboodschappen. Zo ontstaat een relevant verhaal over jouw organisatie voor jouw doelgroep. De elementen die je verwerkt in een contentkalender zijn daarom samenvattend: de doelen, de doelgroep(en), het kernverhaal en alle componenten van dit verhaal.
Vervolgens kijk je kritisch naar de spreiding van de content door het jaar heen, zodat de juiste informatie op het juiste moment gecommuniceerd wordt. Aansluitend op het opgestelde doel. Hiervoor gebruikt SowiesoHelder het HHH-systeem: hub, hero en hygiene.
Het HHH-systeem brengt onderscheid aan in verschillende soorten content. Het is een effectieve methode om contentinspanningen onder te verdelen en om zo balans te creëren. Het gaat namelijk uit van contentlagen, waarbij hero en hub content zorgen voor een trigger en hygiene content de eerste informatiebehoefte vervult. Hierdoor communiceer je impactvol met de doelgroep: je blijft hen in elke fase boeien en binden.
Hero | Unieke, grootschalige content bedoeld om een buzz te creëren. Denk aan events, campagnes of videoproducties. Deze content creëert meer impact, maar is ook prijziger.
|
Hub | Content die regelmatig terugkeert, die de doelgroep inspireert, motiveert of informeert. Deze content houdt de doelgroep geïnteresseerd.
|
Hygiene | Content die altijd beschikbaar is en op die manier de doelgroep informeert wanneer zijn een zoekvraag hebben. Basisinformatie als het ware. |
Een contentkalender is dus een concrete doorvertaling van de strategie. Bij SowiesoHelder komt deze tot stand tijdens vier strategische cocreatie-sessies. Samen met de klant creëren we een kernachtig verhaal. Een boodschap die voortkomt uit bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Zo ontstaat de kern. Het hoofdpunt. Dit vormt een rond verhaal voor een merk. Vervolgens verwerken we deze onderwerpen in een kalender. Is de contentkalender af? Dan gaan we hem toetsen: vertelt de kalender het juiste én volledige verhaal? Alleen in dat geval is het relevant, gefocust en doelgericht.
De informatie uit de contentkalender verwerk je vervolgens in een contentplanning. Maar let op! Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt. En dat is niet vreemd. Beide begrippen zeggen iets over de doorvertaling van de strategie naar concrete inhaakmomenten. Het verschil zit hem in de inhoud. Een contentkalender is als het ware een jaarplan waarmee je het complete verhaal vertelt. Terwijl de contentplanning inzichtelijk maakt wat dit betekent voor de contentproductie en de te nemen stappen. Hoe je dat doet? Ontdek meer over het opstellen van een contentplanning.
Om impactvolle content te creëren werk je strategisch en met een duidelijke focus. Om tot deze kern te komen, doorloop je bij SowiesoHelder een inspirerend strategietraject. Tijdens vier cocreatie-sessies brengen we alle bedrijfsbrede input kernachtig in kaart. Na de strategiefase verwerken we de kernthematiek in een custom contentkalender. Geen enkel bedrijf is namelijk hetzelfde. De output sluit zo volledig aan bij de wensen van jouw organisatie. Hier is de contentkalender een onderdeel van! Benieuwd? Neem vrijblijvend contact op.
Geen enkele puzzel is hetzelfde. Zo los je ook geen enkel communicatievraagstuk op dezelfde manier op. Daarom zijn onze contentkalenders nooit exact hetzelfde. Passend bij de kernthema’s, de onderwerpen en de momenten, stellen we het ideale document op. Toch zijn er een aantal succesfactoren die we samengevat hebben in een template. Wil je zelf experimenteren? Of wil je een voorbeeld zien? Download dan ons contentkalender template*.
* Je kunt in de horizontale rij bovenin i.p.v. de maanden bijvoorbeeld ook de 10 key messages zetten, of je belangrijkste pijlers vanuit de strategie. En ook de linker verticale kolom kun je op maat maken: voeg toe en laat weg wat voor jou en je verhaal het best werkt.