Strategisch aan de slag met content en creëer structuur

Van een wirwar naar overzicht en structuur: een contentkalender schept orde in de chaos en geeft grip op content. Daarmee is de kalender een onmisbaar element wanneer je als organisatie aan de slag gaat met doelgerichte contentcreatie. Bedrijven besteden veel tijd én geld aan het produceren van content, maar verliezen het hogere doel regelmatig uit het oog: de essentie van het merk. Het verhaal. Een contentkalender biedt houvast voor strategische inzet van content. Wat resulteert in voor impactvolle communicatie.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een concreet en doordacht plan voor de content die in een bepaalde periode gepubliceerd wordt. Vaak gaat de kalender over het volledige (communicatie)jaar. Hierin staat beschreven waar je over praat: de kernthematiek. Daarnaast breng je met een contentkalender in kaart wat de contentmomenten over een jaar zijn. Zo weet je zeker dat je op de juiste momenten een relevante boodschap communiceert. Content die maakt dat het raakt!

Hoe ontstaat een ijzersterke contentkalender?

Een goede contentkalender vloeit voort uit de contentstrategie. Strategische elementen bepalen namelijk wat relevante content is voor zowel jouw organisatie als de doelgroep. Zo ontstaat een doordacht fundament voor alle contentinspanningen. Bij SowiesoHelder baseren wij de input voor de contentkalender op ons eigen contentmodel: Van Silo Naar Cirkel. Dit is een strategische methode die content terugbrengt naar de kern: de why. Wat maakt jouw organisatie relevant? Wat is je bestaansrecht? Het klinkt misschien logisch, maar in de praktijk werken veel bedrijven nog vanuit contentsilo’s: elke afdeling focust zich op de eigen communicatie. Goede contentcreatie vraagt echter om focus. Door content terug te brengen naar het hart, creëer je relevantie. Synergie. De kernthema’s die voortkomen uit ons model verwerken we in een contentkalender. Het resultaat is een ijzersterk verhaal.

Ontdek alles over contentstrategieën 

Wat zijn de voordelen van een goede contentkalender?

Wil je de communicatie-inspanningen van jouw organisatie versterken en een eenduidig merkverhaal communiceren? Dan is een goede contentkalender dus essentieel. Een aantal belangrijke voordelen op een rij:

  • Planmatig werken voorkomt hagel schieten en maakt content impactvoller.
  • Een planning geeft overzicht en daarmee rust.
  • Vooruitwerken creëert ruimte voor meer creativiteit.
  • Een kalender garandeert dat je in één (communicatie)jaar het verhaal goed over de bühne krijgt.
  • Een jaarplan geeft inzicht in de workload; je weet wanneer de pieken en dalen komen.
  • Overzicht zorgt voor consistentie, wat essentieel is voor effectieve communicatie.
  • Inzicht in de benodigde productie levert kostenbesparing op.

Dit staat er in een contentkalender

Bedrijven hebben regelmatig de neiging om te communiceren over wát ze doen. De focus ligt op het aanbod of de producten in plaats van relevantie. In een strategische contentkalender breng je focus aan en verwerk je kernboodschappen. Zo ontstaat een relevant verhaal over jouw organisatie voor jouw doelgroep. De elementen die je verwerkt in een contentkalender zijn daarom samenvattend: de doelen, de doelgroep(en), het kernverhaal en alle componenten van dit verhaal.

Vervolgens kijk je kritisch naar de spreiding van de content door het jaar heen, zodat de juiste informatie op het juiste moment gecommuniceerd wordt. Aansluitend op het opgestelde doel. Hiervoor gebruikt SowiesoHelder het HHH-systeem: hub, hero en hygiene.

Contentlagen: hub, hero en hygiene

Het HHH-systeem brengt onderscheid aan in verschillende soorten content. Het is een effectieve methode om contentinspanningen onder te verdelen en om zo balans te creëren. Het gaat namelijk uit van contentlagen, waarbij hero en hub content zorgen voor een trigger en hygiene content de eerste informatiebehoefte vervult. Hierdoor communiceer je impactvol met de doelgroep: je blijft hen in elke fase boeien en binden.

Hero Unieke, grootschalige content bedoeld om een buzz te creëren. Denk aan events, campagnes of videoproducties. Deze content creëert meer impact, maar is ook prijziger.


Hub Content die regelmatig terugkeert, die de doelgroep inspireert, motiveert of informeert. Deze content houdt de doelgroep geïnteresseerd.


Hygiene Content die altijd beschikbaar is en op die manier de doelgroep informeert wanneer zijn een zoekvraag hebben. Basisinformatie als het ware.

Heldere communicatie door een goed plan

Een contentkalender is dus een concrete doorvertaling van de strategie. Bij SowiesoHelder komt deze tot stand tijdens vier strategische cocreatie-sessies. Samen met de klant creëren we een kernachtig verhaal. Een boodschap die voortkomt uit bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Zo ontstaat de kern. Het hoofdpunt. Dit vormt een rond verhaal voor een merk. Vervolgens verwerken we deze onderwerpen in een kalender. Is de contentkalender af? Dan gaan we hem toetsen: vertelt de kalender het juiste én volledige verhaal? Alleen in dat geval is het relevant, gefocust en doelgericht.

Checklist voor het toetsen van de contentkalender

  • Goede spreiding door het gehele jaar.
  • Mooie balans tussen hub, hero en hygiene content.
  • Basis informatiebehoeften worden voorzien.
  • Compleetheid: alle componenten komen samen tot één verhaal.
  • Alle doelgroepen komen aan bod in de juiste verhouding.
  • Met deze content worden doelen behaald.
  • Goed inzicht in benodigde content. Ga je hergebruiken of produceren? Kortom, we toetsen content op basis van 4 principes: reuse, rework, curate of create.

Van kalender naar concrete planning

De informatie uit de contentkalender verwerk je vervolgens in een contentplanning. Maar let op! Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt. En dat is niet vreemd. Beide begrippen zeggen iets over de doorvertaling van de strategie naar concrete inhaakmomenten. Het verschil zit hem in de inhoud. Een contentkalender is als het ware een jaarplan waarmee je het complete verhaal vertelt. Terwijl de contentplanning inzichtelijk maakt wat dit betekent voor de contentproductie en de te nemen stappen. Hoe je dat doet? Ontdek meer over het opstellen van een contentplanning.

Grip op content met SowiesoHelder

Om impactvolle content te creëren werk je strategisch en met een duidelijke focus. Om tot deze kern te komen, doorloop je bij SowiesoHelder een inspirerend strategietraject. Tijdens vier cocreatie-sessies brengen we alle bedrijfsbrede input kernachtig in kaart. Na de strategiefase verwerken we de kernthematiek in een custom contentkalender. Geen enkel bedrijf is namelijk hetzelfde. De output sluit zo volledig aan bij de wensen van jouw organisatie. Hier is de contentkalender een onderdeel van! Benieuwd? Neem vrijblijvend contact op.

Bekijk al onze contentdiensten

Ons contentkalender template

Geen enkele puzzel is hetzelfde. Zo los je ook geen enkel communicatievraagstuk op dezelfde manier op. Daarom zijn onze contentkalenders nooit exact hetzelfde. Passend bij de kernthema’s, de onderwerpen en de momenten, stellen we het ideale document op. Toch zijn er een aantal succesfactoren die we samengevat hebben in een template. Wil je zelf experimenteren? Of wil je een voorbeeld zien? Download dan ons contentkalender template*.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

* Je kunt in de horizontale rij bovenin i.p.v. de maanden bijvoorbeeld ook de 10 key messages zetten, of je belangrijkste pijlers vanuit de strategie. En ook de linker verticale kolom kun je op maat maken: voeg toe en laat weg wat voor jou en je verhaal het best werkt.

Meer Werk

De Zorgcirkel

Branding

strategie & concept

LabV

De langste URL

strategie & concept

ING

'Mooie Move' campagne

strategie & concept

Algemeen

Escape room

digital & inbound

Vattenfall

Scrollytelling

digital & inbound

Eibir

Elk project een nieuwe site

digital & inbound

man doet bloeddruk meter om

OMRON Healthcare Europe B.V.

Retail content campagne

film & content

hoofddorp sfeerfoto gaze

Vattenfall

Vattenfall Kom thuis om op te laden

film & content

Meerlanden

Yearround communicatie: Meerlanden Journaal

film & content

medewerkers landal op het strand

Landal GreenParks

Verfrissende strand bijeenkomst

events & exhibition

KLM vliegtuig in de lucht

KLM

4D 360° Flight experience

events & exhibition

Landal GreenParks

Januari bijeenkomst Club Up

events & exhibition

CoorpID (ING Bank)

CoorpID: on- en offline middelen

art & copy

The May 50k

Stichting MS Research
Activatiecampagne

art & copy

Yakult Europe

3D verpakkingen

art & copy