Concept en (video)content voor lancering nieuwe producten groen gas

Vattenfall is een energieleverancier met een missie: fossielvrij leven binnen één generatie. Daarvoor ontwikkelen zij waar relevant nieuwe producten en diensten die bijdragen aan deze missie. Voor de nieuwste producten MixGroen Gas en PuurGroen Gas ontwikkelden we de introductiecampagne. Van concept tot content. En met meerdere testimonial-video’s als basis.

De vraag

Als bureau werken we het hele jaar door met Vattenfall samen aan campagnes. De concrete vraag voor deze introductie van hun nieuwste producten was: ontwikkel een activerende salescampagne voor PuurGroen Gas en MixGroen Gas binnen de richtlijnen van de Vattenfall brand. De campagne moet breed inzetbaar zijn (360 graden, dus in alle kanalen) en bijdragen aan de missie van Vattenfall. Consumenten moeten na de campagne het verschil tussen de 2 nieuwe producten begrijpen, waarom Vattenfall deze opties voor de klanten naast elkaar introduceert en hoe zij met de keus voor een van deze producten bijdragen aan een duurzamere wereld.

De oplossing

Uiteraard vraagt elke lancering van een nieuw product om heldere duiding, zeker als duidelijk gemaakt moet worden waarom je als consument uit het bestaande en nieuwe aanbod deze producten kunt en wilt kiezen en welke voordelen dat biedt. In dit geval moest ook duidelijk gemaakt worden hoe de beide producten van elkaar verschillen zodat klanten van Vattenfall een overwogen keuze kunnen maken.

Beide nieuwe producten, PuurGroen Gas en MixGroen Gas zijn een stap in de goede richting van duurzaamheid. Kiest de klant voor MixGroen Gas, dan is dat 10% groen gas. Bij PuurGroen Gas is dat, de naam zegt het al, 100% groen gas. Vandaar de overall slogan Geef gas op groen voor de introductie. Niet alleen Vattenfall heeft duurzame ambities, ook klanten kunnen bijdragen.

Om ‘wij van WC-eend’ te voorkomen hebben we dan ook bewust een campagne ontwikkeld die van buitenaf licht werpt op de aantrekkelijkheid van de nieuwe producten. Kern van de campagne zijn drie testimonials, waarin we een producent van Groengas (Boer Evert) en twee potentiele klanten (Loes en Mike) over de nieuwe producten aan het woord laten. Met hun overwegingen waarom het ene of andere product voor hen een goede optie zou zijn. Deze video’s zijn ingezet in een campagne op sociale media, op verschillende nieuwe landingspagina’s en op YouTube.

jaartarget + 403%

Het resultaat

Door de campagne en alle (video)content breed uit te zetten hebben we diverse doelgroepen kunnen bereiken en de nieuwe producten een plaats in het brede aanbod in het energielandschap gegeven. Klanten die vanuit duurzame principes graag een eerste stap willen zetten maar ook scherp letten op hun energieprijzen zijn geholpen met MixGroen Gas. Elke duurzame stap, hoe groot of hoe klein ook, telt mee. Andere klanten die ook wel op prijs letten maar duurzaamheid bovenaan hun lijst hebben staan kiezen eerder voor PuurGroen Gas. Bekijk hier ook de actiepagina van groen gas.

Inmiddels, ruim een jaar na de introductie, kunnen we op basis van cijfers zeggen dat beide producten goed aanslaan. Resultaat: 403% (!) boven jaartarget voor de CO2-reductie vanuit Groen Gas (Mix+Puur).

Ongelooflijk goede score dus, vooral gezien de hoge energieprijzen in het laatste kwartaal van 2021.

Het is een waardevolle constatering dat consumenten duurzame producten waarderen en kiezen, zeker als je bedenkt dat prijs met de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt begrijpelijkerwijs in veel huishoudens een doorslaggevende rol is gaan spelen.

Of zoals Vattenfall zelf zegt

Simone Neefjes, Head of Marketing Vattenfall: “Ik heb zeer positieve ervaringen met SowiesoHelder vanuit de GroenGas campagne en eerdere samenwerkingen. Ze ontwikkelen kwalitatief goede concepten en middelen, met een sterke balans tussen creativiteit en functionaliteit/pragmatisme. Ze doen altijd een stapje extra voor mij als klant en schakelen snel. En dit alles voor een scherpe prijs. De beste prijs/ kwaliteit verhouding die ik in mijn carrière voorbij heb zien komen. Het is prettig en inspirerend om met ze samen te werken en ik beveel ze ook steeds van harte aan aan al mijn Vattenfall-collega’s.”

En jij?

Denk je na het lezen van deze case dat we bij SowiesoHelder ook iets voor jou kunnen betekenen, zap dan nog eens verder op onze website. We ontwikkelen veel verschillende campagnes voor veel verschillende opdrachtgevers. De specialisten in ons team lichten graag toe.

Meer weten?
neem contact met
ons op

Meer Werk

go2UBL

Ubbelen

strategie & concept

ING

Gerichte activatiecampagne

strategie & concept

De Zorgcirkel

Branding

strategie & concept

Duurzame woonwijk

DAK & Tulp Group

Groene Hart Hypotheken

digital & inbound

zwemmer vlinderslag

SRO

WordPress multisite

digital & inbound

Algemeen

Escape room

digital & inbound

Cobraspen

Vastgoed ontwikkelaar

film & content

Boer in weiland

Vattenfall

Introductiecampagne

film & content

Presenter doing interview and camera focusing

Vattenfall

‘Wij zijn Vattenfall’ Live show

film & content

man staat op auto in bos

ING

ING REF: DUURZAAM CONCEPT VOOR PROVADA

events & exhibition

TU Delft

Virtueel op de koffie met India

events & exhibition

NO&B

Virtueel opera forward festival

events & exhibition

The May 50k

Stichting MS Research
Activatiecampagne

art & copy

De Zorgcirkel

Personeelsmagazine

art & copy

CoorpID (ING Bank)

CoorpID: on- en offline middelen

art & copy