Yakult bestaat 85 jaar! Reden voor een feestje rond het Japanse probiotische zuiveldrankje. Helaas dreigde de coronacrisis het feestje te bederven. Dus kozen we voor een gepaste toon. Geen slingers en ballonnen, maar een ingetogen, mediabrede campagne aangejaagd door een tv-commercial. Concept en uitvoering: sowiesohelder.
Voor het verhaal achter het flesje, vonden we een mooie metafoor in het oude Aziatische dominospel. Waarbij het drankje van geestelijk vader Dr. Shirota al 85 jaar een ‘keten van energie’ in gang zet. In een rijke, japans getinte 3D-animatie onthullen vallende flesjes verschillende tableaus uit het verhaal van Yakult. Deze tv-commercial werd gevolgd door een tag-on waarin we de kijker activeerde met mooie prijzen op een speciale actiesite.
Wij ontwikkelden een volledige campagne met content, puzzelboekjes, advertenties, social posts, een tv-commercial en een feestelijke webpagina. Kortom print, 1-op-1, social, digital en tv – wij bedachten het en maakten het waar. Binnen twee weken was de commercial al 1 miljoen keer vertoond op Youtube en is er 7180 keer een puzzelboekje aangevraagd. Zo werd het toch nog een mooie verjaardag. Of zoals de klant het zei: ‘werken met jullie was een feestje’.