Terug naar kantoor met hybride manier van werken

Het tijdens Covid verplicht thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat ING met een nieuwe blik naar hun manier van werken is gaan kijken. Er zijn nieuwe ervaringen opgedaan op het gebied van o.a. welzijn, betrokkenheid, samenwerken, techniek, efficiëntie en productiviteit. Na 1,5 jaar thuiswerken gaf de overheid in oktober 2021 aan dat het mogelijk was om weer naar kantoor te gaan. ING wilde dat doen met een warm welkom voor alle collega’s die elkaar voor het eerst sinds lange tijd weer zagen. Perfect moment voor de aftrap van de Happy Hybrid Mode.

De vraag

De vraag van ING aan SowiesoHelder was actueel, relevant en tweeledig: 1) Het belangrijkste doel: hoe introduceren we met een moment van samenzijn de nieuwe hybride manier van werken? Op welke manier brengen we kennis over hybride werken over aan alle medewerkers?

En 2) Hoe maken we al onze collega’s enthousiast om weer naar kantoor te gaan, wanneer de 1,5-meterbeperking niet meer geldt en hoe ‘vieren’ we het moment dat zij elkaar eindelijk weer kunnen ontmoeten? Hoe geven we onze werknemers op zo’n dag/in zo’n week net dat beetje extra waardering voor hun harde werk, vooral in deze moeilijke tijden?

De oplossing

Omdat de samenwerking tussen ING en ons communicatiebureau al vele jaren teruggaat, weten we goed naar welke antwoorden/oplossingen de bank op zoek is, en wat binnen de communicatie met alle medewerkers voorop staat. Werkplezier is belangrijk. Altijd al, en zeker nu ín en na zo’n afwijkende periode van thuiswerken en onderling contact via schermen.

Als overkoepelend concept bedachten we daarom dat er een customer journey moest komen waarbij de medewerkers voor het eerst in aanraking komen met het nieuwe werken, deels op kantoor en deels vanuit huis.

Daaruit kwam het concept: ‘Happy Together in Hybrid Mode’. Een interne communicatiecampagne die een hele oktoberweek, op 7 hoofdkantoren en 5 regiokantoren in heel Nederland, met 5 communicatiemiddelen werd ‘uitgerold’.

  • Bij elke hoofdingang verwelkomde een opvallende banner met de tekst ‘Happy Together, Welcome back in Hybrid Mode’ elke medewerker die voor het eerst terug op kantoor was.
  • Om het gesprek onderling op gang te brengen en iedereen een warm welkom te heten, deelden eigen werknemers flyers met informatie over Happy Hybrid Mode uit.
  • De flyer gold tevens als coupon voor een gratis welkom-terug-smoothie bij de ingehuurde smoothiebars. Bij elke hoofdingang waren smoothiebars geplaatst om samen met collega’s te genieten van een gezonde smoothie of shotje.
  • Een photobooth diende als een leuk element om alle medewerkers te betrekken. Het gevoel weer een team te zijn en een leuke, blijvende herinnering.
  • Om de campagne kracht bij te zetten hebben we de interne narrow casting schermen ingezet om de boodschap nog beter over te brengen.

Het resultaat

Dat de ING-medewerkers blij waren hun collega’s weer live te ontmoeten en spreken, was overduidelijk. Vanuit de hele organisatie kwamen positieve reacties op het initiatief. En ook de smoothies vonden gretig ‘gehoor’: in totaal zijn op de 12 verschillende locaties maar liefst 18.000 (!) smoothies genuttigd.

Of zoals ze zelf zeggen

Annemiek Barneveld, Communication Professional: “We hadden een duidelijk doel: onze collega’s centraal stellen bij de terugkomst naar kantoor, hen op een opvallende manier persoonlijk bij de deur welkom heten en van dit moment gebruik maken om bij iedereen het nieuwe hybride werken te introduceren. Dan is het mooi als je precies dát ziet gebeuren waar we vooraf op hoopten. De flyer – die zowel als bon voor een gezamenlijke gezonde smoothie als item dat kon worden gebruikt bij de photobooth om het momentum vast te leggen – deed z’n werk. Blije collega’s zochten elkaar op bij de smoothiebars en de photobooth en namen die eerste week zo bewust tijd om met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast gaf de flyer iedereen de belangrijkste informatie over het nieuwe hybride werken dat we op dat moment lanceerden binnen ING.”

En jij?

Na de ‘terug-naar-kantoor’ versoepelingen van de overheid hebben we opnieuw te maken gekregen met beperkingen en het advies zoveel mogelijk thuis te werken. Corona in steeds nieuwe varianten zal ons in die zin nog wel even bezighouden. Dus wil je op een dag ook een welkom-terug-op-kantoor campagne, of iets anders leuks doen voor alle medewerkers om je waardering te laten blijken? Of heb je wellicht een geheel andere vraag op het gebied van interne communicatie en/of internal branding? Klop eens aan.

Meer weten?
neem contact met
ons op

Meer Werk

Powerpeers campaign

Powerpeers

Powervolle activatiecampagne

strategie & concept

vrouw houdt krat vast

de FNV

Haal de FNV erbij

strategie & concept

ING

'Mooie Move' campagne

strategie & concept

Vitablend table food

Vitablend

Een opfrisser in strategie & vorm

digital & inbound

Algemeen

E-learning

digital & inbound

eurofins

Clinical Diagnostics platform

digital & inbound

Boer in weiland

Vattenfall

Introductiecampagne

film & content

man doet bloeddruk meter om

OMRON Healthcare Europe B.V.

Retail content campagne

film & content

Meerlanden - De dag van de moestuin

Meerlanden

De dag van de moestuin

film & content

ING

Happy Hybrid Mode

events & exhibition

NO&B

Virtueel opera forward festival

events & exhibition

medewerkers landal op het strand

Landal GreenParks

Verfrissende strand bijeenkomst

events & exhibition

De Zorgcirkel

Personeelsmagazine

art & copy

tomtom

‘The art of Navigation’ campagne

art & copy

CoorpID (ING Bank)

CoorpID: on- en offline middelen

art & copy