Het tijdens Covid verplicht thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat ING met een nieuwe blik naar hun manier van werken is gaan kijken. Er zijn nieuwe ervaringen opgedaan op het gebied van o.a. welzijn, betrokkenheid, samenwerken, techniek, efficiëntie en productiviteit. Na 1,5 jaar thuiswerken gaf de overheid in oktober 2021 aan dat het mogelijk was om weer naar kantoor te gaan. ING wilde dat doen met een warm welkom voor alle collega’s die elkaar voor het eerst sinds lange tijd weer zagen. Perfect moment voor de aftrap van de Happy Hybrid Mode.
De vraag van ING aan SowiesoHelder was actueel, relevant en tweeledig: 1) Het belangrijkste doel: hoe introduceren we met een moment van samenzijn de nieuwe hybride manier van werken? Op welke manier brengen we kennis over hybride werken over aan alle medewerkers?
En 2) Hoe maken we al onze collega’s enthousiast om weer naar kantoor te gaan, wanneer de 1,5-meterbeperking niet meer geldt en hoe ‘vieren’ we het moment dat zij elkaar eindelijk weer kunnen ontmoeten? Hoe geven we onze werknemers op zo’n dag/in zo’n week net dat beetje extra waardering voor hun harde werk, vooral in deze moeilijke tijden?
Omdat de samenwerking tussen ING en ons communicatiebureau al vele jaren teruggaat, weten we goed naar welke antwoorden/oplossingen de bank op zoek is, en wat binnen de communicatie met alle medewerkers voorop staat. Werkplezier is belangrijk. Altijd al, en zeker nu ín en na zo’n afwijkende periode van thuiswerken en onderling contact via schermen.
Als overkoepelend concept bedachten we daarom dat er een customer journey moest komen waarbij de medewerkers voor het eerst in aanraking komen met het nieuwe werken, deels op kantoor en deels vanuit huis.
Daaruit kwam het concept: ‘Happy Together in Hybrid Mode’. Een interne communicatiecampagne die een hele oktoberweek, op 7 hoofdkantoren en 5 regiokantoren in heel Nederland, met 5 communicatiemiddelen werd ‘uitgerold’.
Dat de ING-medewerkers blij waren hun collega’s weer live te ontmoeten en spreken, was overduidelijk. Vanuit de hele organisatie kwamen positieve reacties op het initiatief. En ook de smoothies vonden gretig ‘gehoor’: in totaal zijn op de 12 verschillende locaties maar liefst 18.000 (!) smoothies genuttigd.
Annemiek Barneveld, Communication Professional: “We hadden een duidelijk doel: onze collega’s centraal stellen bij de terugkomst naar kantoor, hen op een opvallende manier persoonlijk bij de deur welkom heten en van dit moment gebruik maken om bij iedereen het nieuwe hybride werken te introduceren. Dan is het mooi als je precies dát ziet gebeuren waar we vooraf op hoopten. De flyer – die zowel als bon voor een gezamenlijke gezonde smoothie als item dat kon worden gebruikt bij de photobooth om het momentum vast te leggen – deed z’n werk. Blije collega’s zochten elkaar op bij de smoothiebars en de photobooth en namen die eerste week zo bewust tijd om met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast gaf de flyer iedereen de belangrijkste informatie over het nieuwe hybride werken dat we op dat moment lanceerden binnen ING.”
Na de ‘terug-naar-kantoor’ versoepelingen van de overheid hebben we opnieuw te maken gekregen met beperkingen en het advies zoveel mogelijk thuis te werken. Corona in steeds nieuwe varianten zal ons in die zin nog wel even bezighouden. Dus wil je op een dag ook een welkom-terug-op-kantoor campagne, of iets anders leuks doen voor alle medewerkers om je waardering te laten blijken? Of heb je wellicht een geheel andere vraag op het gebied van interne communicatie en/of internal branding? Klop eens aan.