Wie kent het niet, het kenmerkende flesje van Yakult. Klein, maar achter dat bescheiden flesje gaat een grote missie schuil. Die missie is bij te dragen aan het geluk en welzijn van iedereen over de hele wereld. Hiermee is Yakult vandaag de dag nog steeds trouw aan de filosofie van oprichter Dr. Minoru Shirota. Hij was ervan overtuigd dat je ziekten beter kon voorkomen dan genezen, dat gezondheid voor iedereen bereikbaar moest zijn én dat gezonde darmen onmisbaar zijn voor ons welzijn. Zijn visie staat nog steeds centraal bij alles wat Yakult doet. De verpakkingen van de flesjes zoals we die uit de supermarkt kennen zijn één van de meest zichtbare communicatiemiddelen die Yakult tot haar beschikking heeft. Dat maakt aantrekkelijk en aansprekend design uiteraard van groot belang en moet met de overall uitstraling overbrengen waar het merk voor staat. Bovendien vormt de verpakking ook een plek en haakje om relevante informatie over het goede van Yakult over de bühne te krijgen. Het flesje heeft niet alleen een missie (Bottle on a mission), maar ook een verhaal. Een verhaal over onze darmen en de cruciale rol die ons ‘tweede brein’ – zoals darmen ook wel genoemd worden – speelt als we goed voor ons lijf willen zorgen.
SowiesoHelder is al jaren betrokken bij het produceren van de verpakkingen van Yakult. Zowel voor de drie verschillende soorten (Yakult Original, Yakult Light en Yakult Plus) als voor de verschillende maten (8-pack, 15-pack en speciale seizoensverpakkingen). Die verpakkingen worden in meerdere Europese landen ingezet. Om naast de vertrouwde uitstraling af en toe variatie in het schap te hebben en de verpakking ook vanuit merkactivatie in te kunnen zetten, kreeg SowiesoHelder dit keer de vraag om hier wat creativiteit op los te laten. Concreet: “Ontwikkel een designkalender (met minimaal 6 ideeën) voor tijdelijke Yakult verpakkingen waarmee we de komende 2 jaar vooruit kunnen. Graag met als haakje voor de designs de volgende twee verzoeken: één koppeling met seizoenen en één koppeling met de Aziatische kalender en het jaar van de Tijger. En verder… verras ons.”
Dat ‘Verras ons’ was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd. Voor het creatieve (design)team van het bureau zijn dit de krenten in de pap als het om ontwerpen gaat. Uit de brainstorms kwamen dan ook veel ideeën. Deels onpraktisch, onhaalbaar of té creatief. Zo moest er – omdat een (afwijkende) verpakking minimaal 2 à 3 maanden in omloop zal zijn – rekening gehouden worden met deze praktische beperking: speciale actieverpakkingen voor bijvoorbeeld Moederdag of Valentijnsdag zijn helaas geen optie. Maar daar zijn brainstorms voor. Uiteindelijk zijn de ideeën gefilterd tot de beste 8 ideeën; voorstellen die grote kans van slagen hadden om de eindstreep te halen. Zowel ideeën gericht op de twee verzoeken (seizoen en Aziatische kalender) als een aantal vrije designs. In een slidedeck van bijna 80 pagina’s presenteerde het team uiteindelijk de nieuwe voorstellen, compleet met de onderbouwing per voorstel zodat elk visueel design ook conceptueel hout snijdt.
Het traject heeft uiteindelijk geleid tot twee nieuwe verpakkingsontwerpen die hun weg naar de schappen van de supermarkt hebben gevonden. In de lente van 2022 was er het sakura (kersenbloesem) design, dat een vrolijke link legt met het begin van de lente en ook verwijst naar de Japanse oorsprong van Yakult. Het tweede design was de Golden Bottle (de gouden Sjakie en de chocoladefabriek-wikkel onder de Yakult flesjes als het ware.), design dat de inspiratie vormde voor de actieverpakking die op dit moment in de winkels ligt. Een actieverpakking met golden sparkle; klanten die deze Yakult verpakking kopen maken kans op een welness verwenweekend of één van de vele andere ‘health’ gerelateerde prijzen. Cadeaus die uiteraard aansluiten op de overal missie: bijdragen aan het geluk en welzijn van iedereen op de gehele wereld. Een sympathieke actie. Precies wat je bij een merk als Yakult verwacht.
Florian Linthout, Manager Product strategy and instore activation Yakult Europe: “We vinden het fijn om te zien hoe SowiesoHelder zich heeft verdiept in de opdracht en achtergronden om een breed pallet aan verschillende designvoorstellen te kunnen tonen. Ook goed om te zien hoe het team heeft gekeken hoe we de ideeën verder dan de verpakking alleen tot leven kunnen laten komen en als platform kunnen laten dienen voor verdere storytelling.”
Ook een designvraag? Ons designteam zet zijn creativiteit graag in voor je nieuwe verpakking maar ook voor je folder of magazine, je nieuwe logo, beeldmerk of totale huisstijl, of een frisse eigentijdse beeldtaal.