Activeren met een (social media) campagne, content en sportief kick off event

Stichting MS Research en de MS International Federation (MSIF) dagen met hun internationale fit challenge The May 50K jaarlijks wereldwijd iedereen uit om in mei minimaal 50 kilometer te bewegen om geld in te zamelen voor essentieel MS-onderzoek. Bij SowiesoHelder werken we met Stichting MS Research samen en vanuit die nauwe betrokkenheid weten we hoe essentieel MS-onderzoek is. Dat verhaal kan niet genoeg verteld worden. Dus zorgen we met een pakkende campagne dat hun verhaal in aanloop én tijdens The May 50K actiemaand raakt, beklijft en activeert.

De vraag

In Nederland leven zo’n 25.000 mensen met MS. Wereldwijd wordt dit aantal geschat op 2,8 miljoen. Stichting MS Research zet zich samen met de Internationale MS Federatie (MSIF) in om MS voorgoed achter ons te laten.Dit jaar doet Stichting MS Research voor de tweede keer mee met de internationale actiemaand. Naast Engeland, Ierland, Australië, Canada en Argentinië, is Nederland het 6e land in de wereld die met de sportieve campagne geld inzamelt. Met een overkoepelende The May 50K campagne en in elk land een lokale campagne proberen zij – los van al het goede werk door het hele jaar heen – in mei in al die landen tegelijk de aandacht te vangen. En mensen in actie te krijgen. Zowel deelnemers (die in een maand tijd zoveel mogelijk kilometers maken) als donateurs; supporters van de mensen die lopen, rennen, fietsen, zwemmen, handbiken of zich op een andere manier inzetten.

De vraag van Stichting MS Research aan SowiesoHelder: kunnen jullie ons helpen met de organisatie, de (socialmedia) campagne en nieuwe content om het succes van vorig jaar minimaal te evenaren? Toen is er, bij de lancering van de fit challenge in Nederland, maar liefst bijna €400.000 opgehaald en hebben duizenden deelnemers zich samen sterk gemaakt voor dit goede doel.

De oplossing

Over de oplossing kunnen we kort zijn: aandacht. Het project is met liefde opgepakt door onze strateeg en vooral door onze senior projectmanager Saskia. Haar samenwerking met Karin Smits van Stichting MS Research op bijna dagelijkse basis, maakt dat er vanaf dag 1 van alle voorbereidingen (die al in januari startten) energie achter de campagne zit. Er is veel nieuwe content ontwikkeld voor social media en de website; mooie persoonlijke verhalen van deelnemers die elk hun eigen reden om mee te doen verwoorden. Er is een wekelijkse nieuwsbrief, een social mediacampagne, en dagelijks oog voor de backend. Iedereen die reageert, krijgt een reactie terug. In aanloop van de campagne al, maar ook in de maand mei zelf.

Om de werkelijke actiemaand af te trappen, hebben meerdere bedrijven en bureaus in Haarlem (waaronder uiteraard ons eigen communicatiebureau) op 1 mei symbolisch de aftrap gedaan en samen de eerste 50 kilometer op de teller gezet. In sportief gezelschap van wethouder Marie-Thérèse Meijs, o.a. verantwoordelijk voor Ontwikkeling Zorg, Welzijn en Volksgezondheid in de stad. Zij zei direct enthousiast ja toen ze werd uitgenodigd mee te lopen. Ook Danny van Bakel, die zelf MS heeft en een gedreven ‘Ambassadeur van de Toegankelijke stad Haarlem’ is om de stad rolstoelvriendelijk te krijgen, sloot met zijn handbike aan en ondersteunde de actie.

Dat is ook het mooie van The May 50K. Zowel mensen die zelf MS hebben als heel veel gezonde mensen – die in de meeste gevallen niet direct betrokken zijn bij de ziekte – zetten zich in. Niet de zwaarte rondom ziek-zijn, maar de positieve insteek van bewegen. De actie is daardoor laagdrempelig en veel deelnemers vinden het mooi op deze manier iets bij te dragen

Het resultaat

Een sportieve campagne, die mensen letterlijk in beweging krijgt voor dit goede doel. In Nederland en wereldwijd aandacht voor een ziekte die we dolgraag achter ons willen laten. En met voldoende geld voor onderzoek lukt dat op een dag. Maar ook wereldwijd mensen die lekker bewegen, zich daar goed bij voelen en zo sportief hun steentje bijdragen.

Benieuwd naar de actie, campagne of misschien zelfs meedoen? Op de website van The May 50K en op de Facebookpagina lees je er alles over

Of zoals Stichting MS Research zelf zegt:

Karin Smits, Marketing Communicatie manager en verantwoordelijk voor The May 50K campagne in Nederland: “Dankzij de fantastische inzet, betrokkenheid van en prettige samenwerking met Communicatiebureau SowiesoHelder, is The May 50K in Nederland ook dit jaar wederom een groot succes! Namens alle 25.000 mensen met MS in Nederland, voor wie nog altijd geen oplossing voor deze nare ziekte is gevonden, heel veel dank hiervoor.”

En jij?

Zeker een langlopende (social media & content) campagne – van voorbereiding tot afronding neemt The May 50K al gauw 6/7 maanden in beslag – kan binnen je organisatie voor flinke werkdruk zorgen. Ook handen te kort voor een campagne of actie die je organiseert? Onze projectmanagers helpen graag er een succes van te maken

Meer weten?
neem contact met
met ons op

Meer Werk

De Zorgcirkel

Branding

strategie & concept

LabV

De langste URL

strategie & concept

Attens

Campagne

strategie & concept

Herenbos

Responsive vacature platform

digital & inbound

eurofins

Clinical Diagnostics platform

digital & inbound

adviseur aan het werk

DAK

Binco visuele identiteit
en website

digital & inbound

nuon

Digitale Wereld

film & content

Presenter doing interview and camera focusing

Vattenfall

‘Wij zijn Vattenfall’ Live show

film & content

man doet bloeddruk meter om

OMRON Healthcare Europe B.V.

Retail content campagne

film & content

TU Delft

Virtueel op de koffie met India

events & exhibition

Landal GreenParks

Januari bijeenkomst Club Up

events & exhibition

medewerkers landal op het strand

Landal GreenParks

Verfrissende strand bijeenkomst

events & exhibition

Henkel Beauty Care

POS materialen voor Henkel

art & copy

tomtom

‘The art of Navigation’ campagne

art & copy

The May 50k

Stichting MS Research
Activatiecampagne

art & copy