Creatieve én effectieve content: zo behaal je de doelstellingen!

Content: het is overal. De how to video’s die je bekijkt na het kopen van je eerste moestuinset, de blog die je leest over de beste reisverzekering, de nieuwsbrieven die je updaten over de laatste marktontwikkelingen: het zijn allemaal voorbeelden van content. Maar ook de menukaart in een restaurant, stands op beurzen, webinars, social media posts en campagnes – content is overal om ons heen en een belangrijk deel van ons dagelijks leven!

Maar hoe val je als merk nog op in die wirwar aan communicatieuitingen? Juist, met doelgerichte, creatieve content. Relevante contentcreatie is onmisbaar voor het behalen van marketingdoelstellingen. En daarbij gaat het niet alleen om de kwaliteit van content. Het gaat ook om de contentstrategie. Is het verhaal onderscheidend genoeg? Sluit het aan bij wat de doelgroep wil horen? Is het consistent en vanuit een heldere kernboodschap? Verbeter je communicatie-inspanningen en ga aan de slag met effectieve contentcreatie.

Wat is content?

Voordat we er diep induiken, doen we eerst even een stapje terug voor een uniform beeld. Wat is content? Het is een vrij algemeen begrip. Je kunt content eigenlijk zien als dat wat een communicatieboodschap overdraagt: tekst, beeld, geluid. Het is het middel om de boodschap van een zender bij de ontvanger te krijgen. Content kan dus vele vormen aannemen.

Welke soorten content er allemaal zijn? Bekijk de pagina contentvormen.

Creatieve content creëren op basis van strategie

Welke content spreekt mijn doelgroep doelgericht aan? Dat zou de hoofdgedachte moeten zijn tijdens het contentcreatieproces. Dit doe je vanuit een strategisch fundament. Alleen dan creëer je relevante storytelling en communiceer je effectief in plaats van het hagel schieten dat wij in de praktijk toch nog vaak zien gebeuren.

SowiesoHelder heeft ruim 35 jaar praktijkervaring in het communicatievak. De opgedane learnings hebben we verwerkt in een eigen contentstrategiemodel: Van Silo Naar Cirkel. Vaak zien we dat binnen een organisatie door verschillende afdelingen content wordt gecreëerd om de eigen doelen te behalen. Sales, recruitment, marketing: allemaal hebben ze andere doelstellingen, maar we zien vaak dat dit silo-handelen ten koste gaat van het grotere geheel. Het contentmodel dat wij hebben, gaat uit van een ronde aanpak. Vanuit de kern stellen we boodschappen op en bepalen we hoofdthema’s. Zo ontstaat er synergie, consistentie en effectiviteit.

Ontdek meer over onze contentstrategie

Het belang van effectieve content

Effectieve content is belangrijk voor het uitdragen van je merkboodschap, het bereiken van potentiële klanten en het opbouwen van relevante klantrelaties. Hierbij is het belangrijk dat je als organisatie niet alleen maar zendt. Kruip in de huid van de doelgroep. Creëer content die hen informeert, inspireert en activeert.

Kies daarnaast het juiste kanaal en middel. Wie is mijn doelgroep, waar zitten zij en wat is mijn te behalen doel? Waar voor de ene boodschap een productvideo overtuigt, is dat een andere keer een sterk interview op de website. Neem daarnaast trends mee tijdens contentcreatie. Zo blijkt uit diverse onderzoeken van de afgelopen jaren dat visuele content mensen positief beïnvloedt. Of denk aan de groei van virtual events en de groeispurt van digitalisering door de pandemiejaren. Door deze omgevingsfactoren in kaart te brengen, ontwikkelt je organisatie content die maakt dat het raakt!

Content produceren: wat komt hierbij kijken?

Heeft je organisatie een doelgerichte contentstrategie? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met content maken. Stel vooraf een jaarplanning op. Welke thema’s vertellen het verhaal van je organisatie? Wat zijn de ultieme inhaakmomenten? Het is niet altijd nodig om nieuwe content te maken. SowiesoHelder voert als onderdeel van het contentmodel gap-analyses uit. Hierbij brengen we in kaart welke content er beschikbaar is, welke content met een nieuwe insteek nogmaals ingezet kan worden en welke content er nog moet komen. Reuse, rework, curate of create! Op die manier kijken naar je content kan je flink wat besparen.

Contentcreatie door SowiesoHelder

Binnen SowiesoHelder werken zo’n 20 communicatieprofessionals dagelijks aan allerhande, zeer uiteenlopende vraagstukken. Binnen het team hebben we op vele domeinen experts die hun ervaring en kennis graag met je delen: of het nu gaat om een nieuwe merkidentiteit, videoproductie, doelgerichte copywriting of events. Laat je contentcreatie met een gerust hart oppakken door onze creatieven! Neem vrijblijvend contact op.

Ontdek meer in onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer Werk

Attens

Campagne

strategie & concept

Van der pekstraat

Straat campagne

strategie & concept

vrouw houdt krat vast

de FNV

Haal de FNV erbij

strategie & concept

Algemeen

Escape room

digital & inbound

Duurzame woonwijk

DAK & Tulp Group

Groene Hart Hypotheken

digital & inbound

adviseur aan het werk

DAK

Binco visuele identiteit
en website

digital & inbound

man doet bloeddruk meter om

OMRON Healthcare Europe B.V.

Retail content campagne

film & content

nuon

Digitale Wereld

film & content

Nutricia

OpTri bottle

film & content

3december presentator podium

Mimetas

3D-cember 2021

events & exhibition

Folio Orthica

Symposium

events & exhibition

Landal GreenParks

Januari bijeenkomst Club Up

events & exhibition

de FNV

FNV Agrarisch
Groen campagne

art & copy

CoorpID (ING Bank)

CoorpID: on- en offline middelen

art & copy

Henkel Beauty Care

POS materialen voor Henkel

art & copy