Meerlanden is zo’n organisatie. Zo’n bedrijf dat vele malen meer doet (en bereikt!) dan de meeste mensen weten. Ze zamelen geen vuilnis in, maar geloven in afval als nieuwe grondstof. Op weg naar een duurzame samenleving zetten ze elke dag zinvolle stappen, met als ultieme doel een circulaire samenleving in 2030. Hoe ze dat doel bereiken, delen ze sinds begin dit jaar in informatieve en inspirerende nieuwsuitzendingen: de Meerlanden Journaals.
We gaan als strategisch en uitvoerend bureau van Meerlanden regelmatig aan de slag met nieuwe vraagstukken, maar dit Meerlanden Journaal was een proactief idee dat we vervolgens samen met het communicatieteam van Meerlanden verder handen en voeten hebben gegeven. Het combineerde organisch een aantal zaken op ons gezamenlijke wensenlijstje en geeft veel houvast in de communicatie richting de vele verschillende stakeholders (medewerkers, meerdere gemeenten en de bewoners ervan, business partners, bedrijven etc.). Maar als het een vraag was geweest, was het waarschijnlijk: ‘Op welke pakkende manier kunnen we al onze verschillende stakeholders met grote regelmaat meenemen in alles wat Meerlanden doet, onderneemt en bereikt voor een circulaire samenleving en een duurzame leefomgeving, vandaag en morgen?’.
Er was in dit geval dus geen probleem dat opgelost hoefde te worden, maar dat het Meerlanden Journaal al na drie afleveringen een toegevoegde waarde is in de communicatie middelenmix is een feit. Per editie vormen 5 losse, actuele nieuwsitems samen de terugkerende pijlers in een vast conceptformat. De infrastructuur voor het Journaal staat dus (eenmalig opgezet) en elk Journaal opnieuw vullen we de nieuwsplekken met nieuwe content. Dat kan een video zijn, een animatie, podcast, cijfers, interview, vox pop vlogs… Elke vorm die zich leent voor een snappy, visueel aantrekkelijk en inhoudelijk sterk Journaal-item. Zowel binnen een uitzending als per journaal-editie variëren we daarin zodat de content afwisselend en fris blijft. De content wordt als uitzending met 5 items ge-edit, maar vormt tegelijkertijd de bron voor teasers, snippets (op social bijv. of het interne platform van de organisatie), losse items die met specifieke stakeholders gecommuniceerd worden en aan het eind van het jaar een indrukwekkende optelsom van alles wat in dat jaar gedaan en bereikt is. Het kan zelfs dienen als dynamisch jaarverslag.
Een informatief en inspirerend Meerlanden Journaal dat elke keer gedeeld wordt met vele mensen. Intern en extern. Via meerdere communicatiekanalen. Het geeft een goed beeld van ambitie, doelen, aanpak en resultaten. En ook van hoe leuk en mooi het is om bij een organisatie als Meerlanden te werken, want ook de gedreven medewerkers komen zelf regelmatig in beeld. Eigen mensen zijn immers je beste ambassadeurs. En er is veel te vertellen. Sommigen werken er al vanaf het begin, nu 25 jaar geleden. Een jubileumjaar dus, 2022. Niet voor niets werd het Meerlanden Journaal op 17 januari, de officiële verjaardag van het 25-jarig bestaan, gelanceerd.
Bas Boone, senior communicatieadviseur en verantwoordelijk voor het communicatieteam van Meerlanden: “We horen regelmatig dat Meerlanden zulke mooie, concrete stappen zet naar een duurzame regio. En dat we daar best wat meer van mogen laten zien. Het zal de aard van het beestje zijn: eerst doen. Tegelijkertijd weten we dat er mooie verhalen op te halen zijn in onze organisatie. Daarom zijn we nu zo enthousiast over het Meerlanden Journaal. Ook omdat we het momentum konden grijpen om ermee te starten bij ons 25-jarig jubileum. Met de inhoud vanuit Meerlanden en de ervaring van SowiesoHelder om er in no-time een kloppend geheel van te maken en strak de regie te voeren, zorgen we ervoor dat we die verhalen omzetten tot aantrekkelijke informatie, inzichten of inspiratie voor ons publiek in de gehele breedte. En geven zo onze contentstrategie veel beter vorm. En ja, het geeft ook druk op ons team en op onze collega’s. Maar het enthousiasme en de energie die het oplevert is vele malen groter. En zorgt er nu al voor, dat collega’s óns opzoeken met hun verhaal. Een goede stap om stap voor stap een mediaplatform met tal van interessante items over groener en duurzamer leven neer te zetten.”
Wie ambitie heeft, heeft doelen. Wie doelen stelt, wil die bereiken. En die onderweg in de communicatie met verschillende doelgroepen delen om concreet te maken wat je organisatie/merk doet en daarmee bereikt. Ook behoefte aan proof-content? Zo’n terugkerend Journaal zoals we voor Meerlanden maken kan je veel brengen, maar er zijn uiteraard meerdere manieren om ‘bewijs’ exposure te geven. Interessant? Bel eens!