Content is een flexibel begrip. Er zijn namelijk veel soorten content. Denk aan video’s, foto’s, teksten, infographics, banners… Maar welke contentvorm zet je wanneer in? We geven je hieronder wat meer houvast: wat zijn de do’s en don’ts tijdens het selecteren van het beste contentsoort?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wanneer je aan de slag gaat met doelgerichte contentcreatie, start je idealiter met een gedegen plan. Het betonvloertje zoals we dat vaak noemen. Voordat je aan de slag gaat met contentcreatie, stel je je contentstrategie op. SowiesoHelder heeft hiervoor een eigen strategiemodel ontwikkeld: Van Silo Naar Cirkel. Deze methode maakt een vertaalslag van bedrijfs- en marketingdoelstellingen naar interessante, prikkelende content voor je doelgroep (of doelgroepen). Hierdoor ontstaat een organisatiebreed framework en een effectieve contentstrategie. Daaruit vloeit een concrete contentkalender met relevante kernthematiek die communiceert waar je merk of organisatie voor staat, en dit op zo’n manier doet dat de content ook je doelgroep betrekt, bindt en raakt. Zo maakt content impact.
De contentstrategie staat, de contentkalender is goed gevuld, de kernthematiek en belangrijkste boodschappen liggen daarmee vast. Dan rest de keuze: welke contentvorm vertelt het beste elk deel van het verhaal? Is dat een informatieve of intrigerende video? Een boeiend interview? Of is een webinar wellicht de juiste methode om dat deel van de informatie over te brengen? De ene contentvorm kost meer tijd om te produceren dan de andere. Daarnaast hangt het ook af van de content die al bestaat. Komt er uit de contentanalyse dat je nog sterke video’s in het archief hebt? Wellicht kun je deze reworken en nogmaals inzetten. Het inventariseren van bestaande content loont eigenlijk altijd.
Door de hoeveelheid vormen van content die er zijn, is het soms lastig om te bepalen welke contentsoort het beste de boodschap overbrengt. Of de doelgroep het meest prikkelt. Bij SowiesoHelder hebben we een aantal vuistregels opgesteld. Wat moet je wél doen en wat moet je niét doen tijdens het kiezen van de contentvorm?
Waardoor moet je in ieder geval niet je keuze voor contentvormen laten bepalen?
Wil jij meer halen uit je contentprestaties? Ons team heeft ruime ervaring met relevante content en staat voor je klaar. Wij bieden alle contentvormen aan. Van social media campagnes tot online én offline events. Van commercials tot een snelle how-to video. Wat je organisatie/merk nodig heeft? Dat kunnen we samen bepalen door middel van het contentmodel. Binnen 4 sessies heb je je contentstrategie en -kalender op orde. Hierdoor maak je alleen nog content die bijdraagt aan je doelstellingen. Tijd, geld en energie steken in onnodige content is daarmee verleden tijd!
Eens sparren of dit interessant kan zijn voor je? Neem vrijblijvend contact met ons op. Of laat je inspireren door de cases op onze site!