Know Your Customer – in de wandelgangen ook wel KYC genoemd – is een zeer actueel thema voor banken en hun klanten. Een thema ook dat wij in onze brede samenwerking met ING met regelmaat zien langskomen. Banken en andere financiële instellingen zijn als ‘poortwachter’ aangewezen in de strijd tegen witwassen en terrorisme-financiering. Het is zelfs een wettelijke vereiste geworden voor ze. Niet alleen verplicht voor alle banken, ook voor de grote corporates die er klant zijn. Om de ‘hassle’ en administratieve rompslomp te verlichten, heeft ING CoorpID als corporate startup initiatief in het leven geroepen. Om de customer experience te verbeteren en klanten te ontzorgen.
CoorpID is een multifunctioneel platform waarmee corporates gemakkelijk hun KYC-informatie kunnen structureren, beheren en delen met hun zakelijke financiële partners, waaronder ING. Een digitale kluis, waar gevoelige informatie veilig kan worden verzameld en gedeeld. Ter voorkoming van dubbel werk en voor optimalisatie van communicatie en transparantie. Platform gebruikers zijn zowel enerzijds de grote financiële instituten (de banken) die de KYC-controle doen en anderzijds de grote corporates die de KYC-documentatie moeten aanleveren.
Een prettige eerdere samenwerking met CoorpID’s Marketing Lead Arlette Warmerdam werd nieuw leven ingeblazen met deze intensieve hernieuwde samenwerking binnen een andere context. In haar zoektocht naar een extern bureau om de marketingafdeling van CoorpID te ondersteunen in diverse communicatievraagstukken, kwam daar het telefoontje. Dat telefoontje werd een kop koffie. En inmiddels zijn we met elkaar een aantal maanden en al vele gemaakte meters verder. Met als voornaamste doel: CoorpID met meer exposure op de mark te zetten. Met als aanleiding hun aanwezigheid op diverse beurzen zoals Swiss Treasury Summit (Zwitserland), EuroFinance (Oostenrijk), ATEL (Luxemburg) en Sibos (Nederland). Dé plekken waar de financiële wereld elkaar ontmoet.
CoorpID is – zoals het ‘hoort’ bij een gezonde startup – gedreven en ambitieus. Met veel energie wordt het KYC-vraagstuk, maar bovenal de geboden oplossing (de digitale kluis) aangepakt. Met de vraag aan SowiesoHelder (en onze collega’s van SowiesoDigital) om ze hierbij te helpen in zowel de off- als online middelenmix.
Vanuit de vragen met de hoogste prioriteit zijn we met elkaar de samenwerking gestart. Beginnend met de ondersteuning van CoorpID voor de communicatie op de internationale beurzen. Van een social mediacampagne tot brochures, whitepapers en advertorials. Gevolgd door aanvullend strategisch advies in de exercitie van CoorpID op onder andere de core values en brand promise. Daarnaast breidde de samenwerking zich snel uit richting de expertise van onze online collega’s met een digitale aanscherping in diverse digitale mailings en als kers op de taart het re-design van de website (die meteen geschikt is gemaakt voor Salesforce Marketing Cloud). En zoals we gewend zijn, hebben we alle middelen die zijn opgeleverd uiteraard zorgvuldig langs de brand guidelines laten gaan. Waarbij we samen ook de kaders van deze guidelines aan het opzoeken zijn en zo het merk aan het ontdekken en uitbreiden zijn.
De tweewekelijks catch up meetings tussen ons bureau en CoorpID als opdrachtgever zorgden ervoor dat we goed aangelijnd bleven bij elkaar en als partners te werk gingen. Hetgeen er ook voor zorgt dat er nog vele ideeën op de plank liggen, klaar om straks de uitvoering in te gaan.
Korte lijnen en snel schakelen heeft CoorpID enorm geholpen met hun sprint richting het einde van het jaar. Los van de hierboven al genoemde middelen, is het resultaat van de opdracht vooral een warme samenwerking. Dé basis voor nog veel meer.
Arlette Warmerdam, Marketing Lead bij CoorpID: “Ons doel in de samenwerking met SowiesoHelder was om een extern bureau aan te laten sluiten bij het marketingteam van CoorpID. Om zo schaalbaar(der) te worden en meer flexibiliteit te krijgen. En dat is gelukt! Inmiddels hebben we bijna ‘aan een half woord genoeg’. Dat is natuurlijk niet letterlijk in alle gevallen zo, maar zo voelt het wel. Ik word regelmatig verrast met hetgeen is opgeleverd. Vaak is het in één keer goed. En zeker ook met het meedenken dat ik erbij krijg, voel ik me geholpen met het maken van de content. En dat geeft rust. Volgende stap is het maken van een contentkalender, product video’s en zelfs evenementen samen.”
CoorpID wilde snel schakelen. Slim inspelen op het moment (van de internationale beurzen waar KYC op de agenda zou staan) en hun communicatie online en offline op orde hebben. SowiesoHelder heeft daarin snel, flexibel en budget smart kunnen ondersteunen. Klinkt dat aantrekkelijk voor je eigen doelstellingen? Dan weet je ons nu te vinden.